Wednesday, August 3, 2011

Library...Kreatifnya Manusia Di Luar Sana~~~

Salam...

Cakap fasal library (perpustakaan) kita mesti bayangkan sebuah bangunan besar yang terdapat banyak rak buku yang disusun di dalamnya dan susunan buku dibuat mengikut nombor panggilan yang pelbagai mengikut library masing-masing. Ataupun kita bayangkan sebuah mini library yang kita wujudkan sendiri dirumah samada di satu bilik khas atau sekadar sudut khas yang kecil.  Tapi sebenarnya  diluar sana ada pelbagai bentuk library yang mungkin tak terfikir oleh kita, tetapi diwujudkan oleh segolongan insan yang prihatin terhadap budaya membaca.  Malangnya semuanya berlaku di luar negara...agak-agaknya bila kita nak lihat orang tempatan kita yang sanggup buat library sebegini?

Lihatlah beberapa jenis library yang wujud di dunia ini......




Ini merupakan Tiny House Library yang diilhamkan oleh dua orang aktivis dalam bidang literacy di US iaitu Todd Bol dan Josie Pradella.  Ia kini menjadi program yang sedang meningkat popular di wilayah Winsconsin dibawah program Little Free Library.  Bermula dari suka-suka dan sukarela secara individu , Little Free Library kini sedang dalam usaha mengumpul 2, 510 populasi kawasan tempat tinggal yang mempopularkan Little Free Library ini.  Lihat http://www.littlefreelibrary.org/index.html



Pondok telefon lama juga dapat dimanfaatkan


Ini ialah basikal roda tiga milik Gabriel Levinson dari Chicago.  Beliau seorang yang cintakan aktiviti berbasikal dan membaca.  Bermula dari hobi, beliau mendapat ilham untuk memiliki mobile library sendiri dan akan membawanya ke mana-mana sahaja yang terdapat ramai orang.



Keldai pun berguna di pedalaman...


Lagi basikal roda tiga....


Negara kita untung ada banyak 'proper library'...bagi negara mundur seperti ini...apa saja yg boleh...


Tong surat lama pun kalau kreatif dapat menyumbang sesuatu...


Bila agaknya dapat lihat kejiranan di Malaysia ada amalan membaca sebegini?


Tak kira dimana...




Orang Malaysia sanggup tak beratur begini semata-mata nak dapatkan bahan bacaan?


Di kebun pun ada Little Free Library


Batang pokok pon boleh jadi library...


Bagi umat Islam, Allah SWT sendiri amat menekankan tentang membaca sehingga surah pertama yang diturunkan kepada Nabi SAW ialah surah Al Alaq ayat 1 hingga 5.

 Ayat tersebut ialah sebagaimana firman Allah :
Terjemahan: 1. bacalah (Wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan (sekalian makhluk), 2. ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; 3. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, 4. Yang mengajar manusia melalui Pena dan tulisan, 5. ia
mengajarkan manusia apa Yang tidak diketahuinya.
 
 Jadi, tunggu apa lagi??? bacalah....dan jadikan amalan membaca satu budaya. Mulakan dengan diri kita sendiri... 

No comments:

Post a Comment